W jaki sposób wyszukiwanie głosowe wpłynie na marketing?

Inteligentne głośniki, rozmowy z komputerem i urządzeniami mobilnymi stają się codziennością. Wraz z rozwojem technologii i zwiększającym się wykorzystaniem smartfonów i tabletów w życiu codziennym, wyszukiwanie głosowe będzie miało ogromny wpływ na marketing internetowy. Chodzi przede wszystkim o zmianę struktury i charakterystyki zapytań w wyszukiwarce Google. W obszarze opieki zdrowotnej już można zauważyć pewne zmiany. Zapytanie kierowane głosowo zazwyczaj brzmi np. „Jakie są objawy cukrzycy?”, co nie pokrywa się z tradycyjnymi wyszukiwaniami tekstowymi „objawy cukrzycy”. Dla użytkowników nie stanowi to żadnej różnicy, lecz dla marketerów jest to zupełnie inna fraza.
 
Należy sobie zdać sprawę, że perspektywa zdobywania przez voice search rynku jest nieunikniona i w niedalekiej przyszłości może sięgnąć nawet połowy wszystkich wyszukiwań. Tak jak można zauważyć na powyższym przykładzie, należy spodziewać się dłuższych zapytań. Zamiast kilku słów kluczowych, które wpisujemy w wyszukiwarkę, użytkownicy mogą formułować pełne zdania, a nawet skomplikowane pytania. Dotychczas najczęściej wpisywanie ogranicza się do 2-3 słów.
 
Jest to duże pole do popisu dla tzw. fraz longtailowych w kampaniach prowadzonych w wyszukiwarce. Można również założyć, że od wyrazów typu: kto, co, jak, kiedy, gdzie, będzie zaczynać się większość zapytań głosowych. Warto również zwrócić uwagę, że „voice search” daje dużą szansę rozwoju lokalnym firmom. Użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego z większym prawdopodobieństwem będą szukali czegoś w pobliżu. Znacznie częściej będziemy spotykać się z frazami „gabinet stomatologiczny blisko mnie”, niż „gabinet stomatologiczny Bydgoszcz”. Ważną kwestią jest więc utrzymywanie „w dobrej formie” wizytówki Google Moja Firma.
 
Jak więc przygotować się na rozwój wyszukiwania głosowego?
 
Najważniejszym elementem jest strona internetowa przystosowana do urządzeń mobilnych. W kontekście stale rosnącego udziału smartfonów w życiu codziennym, jest to kwestia praktycznie niezbędna. Kolejnym aspektem jest przebudowa struktury słów kluczowych, ponieważ użytkownik może zapytać o to samo na wiele sposobów. Trzeba być w tej kwestii niezwykle ostrożnym, aby emitować reklamy na właściwe zapytania. Pamiętajmy również, że słowa pytające mają różną wartość i należy je odpowiednio optymalizować pod konkretne strategie.
 
Warto przemyśleć dodanie do strony internetowej rozbudowanej zakładki w formule FAQ lub Q&A, która będzie odpowiadać na konkretne pytania zadane przez użytkowników. Może to pomóc w wysokim pozycjonowaniu w wynikach głosowych. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia danych strukturalnych, meta danych oraz innych mniejszych elementów, które istotnie wpływają na to czy roboty wyszukiwarki prawidłowo odczytują stronę www.
 
Zdając sobie sprawę z potencjału tej technologii, niezbędne jest pilnowanie najnowszych trendów oraz próba znalezienia odpowiedniego balansu pomiędzy nią a standardowymi sposobami. Nie jest to zadanie łatwe, ale w przyszłości na pewno się opłaci.