Marketing placówki medycznej w czasie pandemii

Kryzys związany z pandemią wymusił na placówkach medycznych całkowitą zmianę funkcjonowania. Większość gabinetów jest zamkniętych, ewentualnie część placówek wykonuje jedynie nagłe zabiegi. Tak czy owak, stanęliśmy pod ogromnym wyzwaniem. W takiej sytuacji firmy dosyć często tną budżet reklamowy wychodząc z założenia, że skoro gabinet i tak jest zamknięty, to promocja nie jest potrzebna. Czy aby na pewno?

Wizerunek

Placówki medyczne muszą wzbudzać pełne zaufanie. W czasie pandemii koronawirusa dużą wartością dla ludzi jest posiadanie wokół siebie osób, które się o nich troszczą. Przynajmniej z tego względu nie powinniśmy wycofywać się całkowicie z działań marketingowych. Dobrze, jeśli nasi pacjenci czują wsparcie swojego lekarza, który regularnie dzieli się z nimi swoimi spostrzeżeniami oraz wspiera ich dobrą radą. Jeśli przestaniemy się komunikować z pacjentami, utracimy wcześniej zbudowane relacje, co na pewno wykorzysta konkurencja. Pamiętaj, aby skupić się na pozytywnej komunikacji i budowaniu poczucia bezpieczeństwa i zaufania. Tego typu działania na pewno zostaną docenione, a więzi zbudowane w tym czasie mogą okazać się silniejsze niż kiedykolwiek indziej.

Utrzymanie lojalnych pacjentów

Pamiętaj, że mimo zamkniętego gabinetu ludzie nie przestali chorować, więc tak jak wcześniej potrzebują opieki medycznej. Jeśli w czasie epidemii całkowicie odetniesz się od świata internetu, Twoimi dotychczasowymi pacjentami zajmie się ktoś inny, a potencjalni nowi, nawet o Tobie nie usłyszą. Niezbędną kwestią jest więc wprowadzenie konsultacji online. Oczywiście nie wszystkie przypadki jesteśmy w stanie rozpoznać przez Internet, lecz przynajmniej niektórym jesteśmy w stanie pomóc (tym bardziej mając do dyspozycji e-recepty). Placówki, które nie wprowadziły tego rozwiązania, po kryzysie będą kilka kroków do tyłu. Brak jakichkolwiek działań sprawia, że pacjent czuje się pominięty, bez wsparcia i szuka poczucia bezpieczeństwa u konkurencji. Takie osoby bardzo ciężko będzie odzyskać.

Oczywiście wszyscy zgodzimy się, że diagnozowanie przez Internet w dużej mierze jest niemożliwe. W takim przypadku głównym zadaniem placówek medycznych jest podtrzymanie kontaktu z pacjentem – otwórz się na nich! Sprawdź czy mają do Ciebie jakieś pytania, udzielaj porad i wspieraj ich w tym trudnym czasie! 😉 Jeśli placówka nie wykorzystywała wcześniej takich formatów jak stories czy live’y, jest to na pewno dobry moment 🙂 Pacjent doceni bezpośredni kontakt – i co ważne – każdy będzie mógł z tego skorzystać – bez względu na czas i miejsce, w którym się znajduje.

Na czym warto się skupić?

Jeśli już planujesz cięcia, postaraj się odpowiednio zminimalizować budżet na reklamę i wydawać go bardzo rozsądnie. Promowanie zabiegów, których nie możesz przeprowadzać nie ma większego sensu. Skup się na budowaniu wizerunku eksperta i tworzeniu więzi z pacjentami. Jeśli zostały uruchomione porady online – wypromuj to. Nie wchodź z założenia, że pacjenci sami się o tym dowiedzą lub „jeśli będą potrzebować, to znajdą”. To placówka musi wyjść do ludzi, a nie odwrotnie. Daj im poczucie bezpieczeństwa, wzbudź zaufanie, a gabinet na pewno na tym zyska. W czasie kryzysu, brak działań tylko osłabia Twoją pozycję, co sprawia, że znacznie trudniej będzie wyjść z niego obronną ręką. Podczas izolacji ludzie więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych, więc warto to wykorzystać! Jeśli Ty tego nie zrobisz, na pewno zrobi to konkurencja.

Nawet w branży medycznej wiele jesteśmy w stanie zrobić w wersji online – umożliwiają to nowe technologie, wygodne kanały komunikacji i platformy internetowe. Poświęcony czas i energia mogą przełożyć się w skuteczną reklamę – szczególnie w okresie, gdy bezpośredni kontakt z pacjentem jest ograniczony.